Početna strana > Hronika > Polemika SNS i DS tokom skupštinske debate o železnici
Hronika

Polemika SNS i DS tokom skupštinske debate o železnici

PDF Štampa El. pošta
četvrtak, 16. maj 2013.

BEOGRAD - Poslanici republičkog parlamenta pretresli su danas 60 amandmana na nova zakonska rešenja o železnici, a rasprava o tom zakonu u više navrata “presecana je” oštrim polemikama mahom naprednjaka i demokrata.

Parlamentarci su na taj zakonski predlog uložili 57 amandmana, od kojih je vlada prihvatila 23, dok je tri amandmana uložio resorni Odbor za prostorno planiranje parlamenta.

SVM, LSV i LDP su svako svojim amandmanima tražili da se upravljanje na delu železničke infrastrukture prenese na pokrajinu i lokalnu samoupravu, što vlada nije prihvatila.

Poslanica LDP Judita Popović je rekla da 45 odsto železničke infrastrukture čini infrastruktura koja se nalazi na teritoriji Vojvodine i da se do sada loše upravljalo tom infrastrukturom.

Zoran Anđelković iz SPS je rekao da je od 1974. do 1990. godine ukinuto 287 kilometara pruga u Vojvodini kada je ŽTP “Novi Sad” postojao kao samostalno preduzeće i istakao da “pruge u Vojvodini nisu devastirane samo od 1990. do 2013. godine, nego i pre toga”.

“Ko sprečava Vojvodinu da ulaže u prugu na primer Sremski Karlovci i Beočin? Niko”, rekao je Anđelković i naglasio da jedinstveni sistem infrastrukture mora da postoji.

Debata je “skrenula” i na polemike naprednjaka i demokrata oko rada kadrova u javnim preduzećima, pa i u “Železnicama Srbije”.

“Kada govorimo o stručnosti direktora Želenica, znam još desetak poslanika koji su se igrali sa električnim vozićima kada su bili mali, ali im ne pada na pamet da budu direktori Železnica. To kako ste vi u Kolubari sa ćumura za roštilj presli na ugalj, a u Železnicama sa čišćenja vagona na mesto direktora, govori o vašoj stručnosti i sposobnosti da vodite zemlju”, rekao je poslanik DS Srđan Milivojević.

Replicirao mu je šef poslanika SNS Veroljub Arsić, koji je naveo da treba praviti razliku “između čišćenja vagona i čišćenja blagajni”.

“Prva liga koja je bila u prethodnoj vladi zasnivala se na čišćenju blagajni”, odgovorio je Arsić, koji je rekao i da pre svega treba gledati rezultate, a da su “rezultati prethodne vlasti Razvojna banka Vojvodine, Razvojni fond i Agrobanka”.

“To su jako loši rezultati, a najumniji ljudi su tamo, samo što se nisu bavili time kako da unaprede, već kako da počiste. Ipak bih bio taj koji čisti vagone, a ne blagajne”, rekao je Arsić.

Arsiću je replicirao Milivojevićev kolega iz DS Janko Veselinović, koji je rekao da niko nije protiv da se istraži ko je čistio blagajne, “da su ih mnogi čistili”, ali da njihovo procesiranje “nije adekvatno, odnosno da se procesuriaju samo oni koji imaju neke veze sa DS”.

Demokrate i naprednjaci su polemisali i oko toga ko svađa Beograd i Novi Sad.

Tako je naprednjak Zoran Babić pozvao poslanike da prestanu da svađaju delove Srbije jedne sa drugima i da prestanu da svađaju Beograd i Novi Sad.

“Ova vlada je dala odgovor na pitanje 'di su naši novci'. Dat je odgovor - eto su novci u Razvojnoj banci Vojvodine i Razvojnom fondu Vojvodine - sagoreni, potrošeni i pokradeni”, rekao je Babić.

Replicirao je šef poslanika DS Borislav Stefanović, koji je rekao da niko ne pokušava da svađa delove Srbije i da su te teze neistinite i neodržive.

On je rekao i da je za “nepotrebnu raspravu” kriva vladajuća koalicija, a da je opozicija “samo želela da dodatno precizira i omogući da još neko učestvuje u održavanju pruga koje su u lošem stanju”. 

Babić je rekao da nisu tačne tvrdnje opozicije da nema novca u Železnicama da se održavaju pruge ističući da novca ima kada se “posluje domaćinski”.

Železnice su tako, kako je rekao, “kada su došle u prave ruke” samo kroz gorivo za drumska vozila u tri meseca ove godine “uštedele 10 miliona dinara, za troškove za fiksne telefone dva miliona, za dnevnice u zemlji 21 milion, za električnu energiju za vuču 31 milion dinara…”

Posle niza replika poslanica DSS Donka Banović rekla je da je “sklona da pomisli” da se dve stranke na početku svakog dana dogovore da izazivaju replike tako da “svi provedemo sate slušajući optužbe koje idu sa leve na desnu stranu i obratno”.

Njen stranački kolega Jovan Palalić upitao je na osnovu čega se traže nove nadležnosti za Vojvodinu kada pokrajinka vlast “nije bila u stanju” da nadležnosti koje su preuzeli realizuju.

Ministar Milutin Mrkonjić je rekao da preuzima obavezu da sve što su poslanici rekli “stavi u jedan koš” i donese konačnu odluku navodeći da je od 10 vozova koji su dobijeni iz ruskog kredita pet otišlo Vojvodini.

Na to je šef poslanika SVM Balint Pastor rekao da se nada da će neki od amandmana koje su poslanički klubovi ulagali, a tiče se upravljanja železničkom infrastukturom biti usvojeni.

Kao argumentaciju za svoj stav da Vojvodina treba da upravlja delom železničke infrastrukture u toj pokrajini, Pastor je naveo da u Austriji postoje svi oblici svojine, a da su nemačke i italijanske železnice organizaovane na regionalnom principu… 

Poslanici aktuelnu sednicu nastavljaju u ponedeljak, 20. maja kada će razmatrali amandmane na zakone u oblasti zdravstva.

(Tanjug)